כל מעשה וחוויה משפיעה עלינו לעולם, גם אם לא זוכרים בוודאי לא שוכחים. אז איך אפשר למנוע השפעה שלילית. וגם איך אפשר להטמיע באיש שיחנו מחשבה שאנחנו רוצים שהוא יחשוב בה. במאמר שלפניך
בכל מצווה יש שני חלקים, החלק הראשון 'מעשה המצווה' והחלק השני 'מה המצווה עושה לו' וכך גם ב'מעשה עבירה' יש את 'מה שמעשה העבירה עושה לו' – כך שהחוויה משפיעה על בחירת האדם גם בענינים של גורל החיים.
כל מעשה נקבע לפי החוויה שעומדת מאחוריו. לדוגמא אחד שחבירו יסטור לו יראה בחבר עוין שלו, ואילו אותה סטירה יקבל מאדם גדול כמו מרן היבי"ע אומר זצ"ל [הרב עובדיה] הידוע בצ'אפחות המפורסמות, הסטירה תהפוך לחוויה של נעימות.
כזו העוצמה של החוויה שקובעת כי אין סבל בעולם, כי הסבל הוא רק דרך החוויה של הסובל. ושהסובל ישנה את החוויה הפנימית שלו, יגלה שהסבל נסלח ואף הכאב שעבר הופך לחוויה של נעימות.
והכח לשנות את החוויה זה בשליטה שלנו, בכל רגע אפשרי. ואף שהמעשה והחוויה שחווינו היא כבר נחלת העבר.
*
עוד דבר:
ידוע כי ניתן לשתול מחשבה באיש שיחנו ללא ששם לב כלל, לדוגמא, לעשות תנועות בלעדיות של זמר מסויים ואפשר להוסיף גם טקסט של מילים מהלחנים שלו וכל זה יעשה תוך כדי שיחה – ולאחר מכן לבקש מאיש שיחו תחשוב על זמר מסויים ובהנחה ומכיר את שם הזמר, מבחן התוצאה יהיה שיחשוב על הזמר שעשה את תנועות ושציטט מילים מהלחן שלו.
כי אין שום תמונה שנעלמת כל תמונה נזרקת אל התת מודע, וברגע שהמידע צריך לצוף הוא יצוף בידיעת המודע ושלא בידיעת המודע.
גם הערב רב החטיאו את בני ישראל בחטא העגל, באמצעות תמונת שור שבעבור ישראל שור ושפע הולך ביחד כיון שיציאת מצריים, וגם העושר שזכו בו היה באמצעות תמונת שור[1] וברגע של חולשה, שהיה חסר לישראל את משה רבינו, תמונת השור שיש בה חוויה של שפע, תגייס את ישראל להמיר את כבוד ה' בתבנית שור שיהיה האמצעי להמשכת שפע הקשר בינם לה' יתברך.
*
גם רבקה אמנו ע"ה ראתה עבודה זרה בבית אביה ואחיה, לעומת יצחק שגדל בבית שנקי מעבודה זרה וההבדל כשבנם עשיו הרשע עבד עבודה זרה רבקה סבלה פחות מיצחק [2] כאמור, חוויות העברו מנהלת את ההווה שלנו.
הכרתי יהודי שרצה להינשא, אבל שהיה מגיע לקבלת החלטה היה תופס אותו פחד והיה עושה צעד אחורה וכבר היו שכינו אותו בשם 'הרווק הנצחי'. לימים זכה הכיר בת ישראל שתאמה לו בכל הפרמטרים ואמר את זה אני לא רוצה להפסיד.
ושהקשיב לפחד גילה שישנו יהודי שהוא אוהב מעריך ומעריץ שלו, שהתגרש שלוש פעמים, וחווה את הכאב של האיש אותו העריץ, ובלא ששם לב, הטמיע בחשיבה של עצמו פחד שגם לו יכול לקרות גירושין שלש פעמים – הוא הבין שבלא משים לא עשה הפרדה בין אותו האיש אל עצמו, עשה שינוי לחוויה, והשתחרר מכבלי הרווקות לשמחתו.
*
כאלה האירועים ללא סבון שימחק אותם. את 'האירועים' ליתר דיוק אבל את 'החוויות' אפשר גם אפשר לשנות. הכרתי אחד שהתלונן על אדם שעשה לו רע ובמשך שנים זכר את הרע שעשה לו. וטען אם אי אפשר לשכוח אז איך אפשר לסלוח? וגילה כי את האירועים אי אפשר למחוק, אבל את החוויות אפשר לשנות – הבין וקיבל!! שינה את ההגדרה הפנימית כי אירועים אי אפשר למחוק וחוויות אפשר לשנות – והצליח לסלוח!
*
מה למעשה: להטמיע מחשבות באחר – אפשר וגם אפשר. אבל עד שנטמיע מחשבה באחר נטמיע חוויות טובות עוד ועוד בעצמנו כדי שנופתע מנחת רוח ולא ניפגע ממורת רוח!
[1] הכלי יקר שמות [כי תשא לב.ד] 'ומה שרצו [הערב רב] להטעותם [את ישראל] בצורת שור דוקא כבר אמרנו לפי שראו את ישראל אוהבי כסף וזהב וידעו זה מביזת מצרים ומביזת הים על כן אמרו שישראל יבחרו בצורה זו [של השור] כי ממנה תוצאות הזהב כמבואר למעלה'. ע"ש.
[2] מורת רוח ליצחק ולרבקה [בראשית י.לה] שהיו עובדות עבודת אלילים [רשי] וכתב בשפ"ח שרשי דייק מהזכרת יצחק לפני רבקה משום שליצחק היה צער יותר שלא היה רגיל בראיית ע"ז אבל רבקה הייתה רגילה באביה ובאחיה שהיו עובדי אלילים.